خوش آمدید

جستجو

تبلیغات





بررسي تطبيقي مبحث نور در فلسفه و عرفان ايراني

     بررسي تطبيقي مبحث نور در فلسفه و عرفان ايراني



    در فرهنگ هاي كهن، نور، مقدس و وجودش پاك كننده و حياتبخش و سرچشمه اش پرستشگاه بوده است. فرزانگان يونان باستان، از جمله فيثاغورس، دموكراتيوس، افلاطون و ارسطو هر يك درباره نور بحث هاي فراوان دارند. در فرهنگ و تمدن اسلامي- ايراني نورشناسي جايگاه ويژه اي دارد و اعتقاد بر اين است كه ترجمه كتاب المناظر ابن هيثم علم نورشناسي را به اروپا منتقل كرده است.
    در تعريف نور در تفسير الميزان چنين آمده است:
    نور معنايي معروف دارد و آن عبارت است از چيزي كه اجسام تيره را براي ديدن ما روشن مي كند و هر چيزي به وسيله آن ظاهر و هويدا مي گردد، ولي خود نور براي ما به نفس ذاتش مكشوف و هويداست و چيز ديگري آن را ظاهر نمي كند، پس نور عبارت است از چيزي كه ظاهر بالذات و مظهر غير است. )مظهر اجسام قابل ديدن است
    در تصوف و عرفان نيز بحث درباره نور جايگاهي ويژه دارد. عرفايي چون سهروردي، قطب الدين شيرازي، نجم الدين كبرا، ابوحامد غزالي و شيخ نجم الدين رازي درباره نور بحث هاي بسيار جالب و قابل تاملي دارند. مطلبي كه از پي مي آيد نگاهي دارد به مبحث نور در آراي عارفان و فيلسوفان ايراني كه از پي مي خوانيم

     

    مصادیق معماری ایرانی

    در معماری اسلامی ایران نور جایگاهی ویژه و یگانه دارد و سایه از آن جدایی ناپذیر است .نور در معماری اسلامی تداوم ساختار فضایی است و از فضا جدایی ناپذیر است و به عیارتی دیگر کامل کننده آن است و مکمل آن محسوب می شود .معماری اسلامی را  بدون حضور نور و سایه نمی توان معنا کرد.غیا آن حفره ای سیاه ،فضا را خالی از معنا می کند.

    نور و ماده در معماری ایرانی لازم الوجود یکدیگرند و ماده به کمک نور و در قالب هندسه روشن و صریح استعلا می یابد و خود را فارغ از سنگینی می کند،سبک می شود و روح توحیدی را متجلی می سازد . نور و سایه در فضاهای معماری ایرانی عملکردی چندگانه دارند و به فضا کیفیت می بخشد وبه آن تنوع می دهد .ما را از زمان آگاه می سازد و....و بالاخره فراخور عملکرد آن فضا (ساکن یا پویا) آنرا باور می سازد .می توان کیفیات مهم و خصوصیات مختلف نور و سایه و عملکرد آن را در معماری اسلامی ایران به شکل زیر برشمرد:      

    -شفافیت          - تنوع           - هویت بخشی           –تجلی هندسه   

    -سبک شدن      -تمرکز          -معنابخشی               -آشکارگی نظم

    -استعلا            -تعادل           -تکامل                   -حرکت از ماده به معنا

    -پویایی           –تداوم           


    این مطلب تا کنون 15 بار بازدید شده است.
    منبع
    برچسب ها : معماری ,سایه ,اسلامی ,معنا ,ماده ,سازد ,معماری اسلامی ,معماری ایرانی ,اسلامی ایران ,معماری اسلامی ایران ,
    بررسي تطبيقي مبحث نور در فلسفه و عرفان ايراني

تبلیغات


    محل نمایش تبلیغات شما

پربازدیدترین مطالب

آمار

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

آخرین کلمات جستجو شده